Skoler

Lær av trærne – en annerledes historietime!

Hvordan kan et tre lære oss om historie, bærekraft og fred?

Gjennom en engasjerende formidling tilpasset elever får de møte Hibakujumoku-historien på en måte som skaper nysgjerrighet og forståelse. Programmet kombinerer fakta, fortelling og interaktiv refleksjon, og knytter globale hendelser til lokale perspektiver.

Varighet

fra 1 enkelt time til 5 uker

Passer for

9 trinn og oppover

Folkehøyskoler

Referanseskoler

Gautesete Ungdomskole
Gausel barneskole
Nakano barneskole (Hiroshima)

Artikler

Opplegget passer spesielt godt for 9. trinn og oppover, ettersom elever på dette nivået lærer om de to verdenskrigene i samfunnsfag. Samtidig har vi også god erfaring med tilpassede opplegg for barneskoleelever, der vi formidler historien på en måte som er engasjerende og forståelig for yngre aldersgrupper.

Kunst som en kanal for refleksjon

Historiene barna og ungdommene møter er sterke og vekker ofte følelser og refleksjon. Derfor legger vi stor vekt på å gi rom for ettertanke og muligheten til å uttrykke seg gjennom kunst.

I dag handler kunst ofte om deltakelse og samhandling, og vårt prosjekt gir elevene en mulighet til å være mer enn betraktere; de blir utøvere. De opplever at deres bidrag og prosess er like viktig som kunstverkene i seg selv. Dette gir barn og unge en følelse av ansvar for fremtiden – de blir mer enn bare tilskuere; de blir medskapere. Ved å gjøre trærne mer levende håper vi å forsterke forståelsen av at fremtiden avhenger av dagens handlinger, og at deres bidrag betyr noe.” (Grethe Moe, Sølvberget, bibliotektet i Stavanger).

Ta kontakt for å motta et undervisningsopplegg tilpasset din elevgruppe. Undervisningsopplegget er utviklet i samarbeidet med lærere på Gautesete ungdomskole i faget internasjonalt samarbeid. 

Formidling skoler. Hvordan kan vi lære av trær som har overlevd det utenkelige? Dette er en annerledes historietime elevene vil huske!