Et utendørs kunstarrangement i Stavanger Botaniske hage på Ullandhaug. Det handler om trærne fra Hiroshima og Nagasaki. Utstillingen tar utgangspunkt i hvordan noen av trærne overlevede atombomben. Den siden av treet som var vendt mot episenteret døde, siden som var vendt vekk vridde seg utover og vokste videre.
Nå snart 80 år etter atombomben er et slik tre blitt plantet i Stavanger. Der skal det gro, fortsatt vendt vekk fra et episenter langt vekk og voksende mot en mer fredelig framtid. Hibakujumoku – Messages from the Silent Witnesses – utforsker egenverdi av både modertrærne og andre generasjoner, og deres symbolske rolle som ambassadører for fred og demokrati.
De små fredstrærne er plassert i avdelingen ”Geografisk hage, Asia” i Botanisk hage, ved siden av den frodige bøkeskogen i Sørmarka. De lever i harmoni med vinden, solen og panoramautsikten, samtidig som de er tilgjengelige for alle innbyggere og besøkere i Stavanger. De har naturlig blitt en del av landskapet.
Kunstprosjektet viser krigens brutalitet, naturens motstandsdyktighet og håpet for fremtiden. Prosjektet omfatter en rekke kunstformer, inkludert fotografi, video, lyd og møbelinstallasjoner, kuratert av Ekuko Naka i tett samarbeid med kunstnerne Helene Espedal-Selvåg, Yumiko Ashley og John Derek Bishop.
Arrangementet i juni 2024 ga en helhetlig sanseopplevelse utendørs. Vår scene er bøkeskogen, en levende kulisse som bærer med seg en dyp kulturell natruarv. Foredrag ved åpningsarrangementet, kuratert av Ekuko Naka, inkluderer gjester fra Japan, Oslo og Stavanger.
Den kraftfulle talen av daværende Ordfører Sissel Hegdal Knutsen og narrativfortellingen av Tomoko Watanabe (CEO ANT Hiroshima/Medgründer Green Legay Hiroshima) og Kevin Koui Naka Meeg (St.Olav VGS 2, 18 år) trollbandt publikum.
Ilex Rotunda og kaki Dipspyros 2024 av Helene Espedal-Selvåg. Grafiske trykk på polyesterduker 3x4m, montert ca. 5m over bakken mellom trærne. 11 bjørkematter satt sammen av bjørkepinner for publikum å ligge på. Trærne er mortrær til de små treplantene i Sørmarka.
Yumiko Ashley har skapt 12 fargefotografier av Hibakujumoku i Hiroshima, trykket på store, lette og gjennomsiktige tekstiler (2×3 m) og hengt mellom trær i Sørmarka. Fotografiene endrer seg med vinden, lyset og omgivelsene – på samme måte som trær tilpasser seg klima og miljø. Naturen er ikke bare et bakteppe, men en integrert del av verkets uttrykk.
Lydkunstner, musiker og produsent John Derek Bishop har skapt en lydinstallasjon som vever sammen lyder fra trær og hverdagslivet i Hiroshima. Gjennom sitt arbeid har han utforsket skogens og trærnes betydning for ham og knyttet dette til Hibakujumoku. Musikken er inspirert av prosjektets fokus på fred og demokrati.
Opplev Bishops lydlandskap på YouTube og Vimeo nedenfor.
Omvisning av utstillingen og prosjektet Hibakujumoku for Japans ambassadør Akira Sugiyama, av Ekuko Naka, for Gautesete ungdomsskole og British International School av Kevin Meeg, og for Teknikken Barnehage av Helene Espedal-Selvåg Foto: Yumiko Ashley, Ekuko Naka og Jose Gonzales Plaza
Panelsamtalen «Nature as Casualty of War» under Wonderful World Festival. Tomoko Watanabe, Andreas Løvold og Kevin Koui Naka Meeg deltok som panellene. Foto:Helene Espedal-Selvåg