Utstilling i Hiroshima

Vi skaper en refleksjon over hva som skjer med et budskap når det reiser ut i verden og vender tilbake.

Hibakujumoku – Jumoku, trees in Community

Utstillingen markerer 80 år siden slutten av andre verdenskrig og fremhever Hibakujumoku (trær som overlevde atombombene) som symboler på naturens motstandskraft, håp og fred. Utstillingen er en sjelden toveisutveksling, der Norges unike formidlingstilnærming “importeres” tilbake til Hiroshima.

Prosjektet styrker de kulturelle båndene mellom Norge og Japan, inspirerer til fredsarbeid og arbeider for internasjonal anerkjennelse av Hibakujumoku som en viktig del av kultur-/minnearven

Prosjektet bygger videre på suksessen fra Stavanger-utstillingen «Hibakujumoku – Messages from the Silent Witnesses» (2024) og frøseremonien i Oslo i regi av Oslo Peace Days i forbindelse med Nobels fredspris utdeling til Nihon Hidankyo i 2024.

Sted

Botanisk hage, Hiroshima

Tidsrom

Høst 2025

Kurator og prosjektleder

Kunstnere

Helene Espedal-­Selvåg,
Yumiko Ashley og
John Derek Bishop

Samarbeidpartnere

Hiroshima botaniske hage, lokale NPO/NGO-er

Bakgrunn

Hiroshima og Nagasaki har rundt 200 trær kalt “Hibakujumoku,” som overlevde atombombingen i august 1945. Disse trærne spirte på nytt allerede våren etter, og brakte håp til en dyster verden. Mens antallet overlevende fra bombingen stadig synker, vil trærne leve i flere tiår som de siste gjenlevende vitnene til katastrofen. De formidler et viktig budskap om krigens grusomheter, naturens motstandsdyktighet og håp for fremtiden.

Fire små treplanter, direkte etterkommere av Hibakujumoku, ble plantet i Stavanger botaniske hage i 2023. I juni 2024 arrangerte vi en utendørs kunstutstilling for å ønske fredstrærne velkommen og formidle deres historie. Stavanger-utstillingen vekket oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og inspirerte til nye samarbeidsmuligheter.

Parallelt gjennomføres et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen ved UiS som analyserer kulturelle økosystemtjenester. Dette gir et innovativt perspektiv på prosjektets innvirkninger i det lokale samfunnet. De første resultatene er svært positive, og forskningen vil kunne brukes i de nye utstillingene for å vise hvordan kunst og natur kan skape nye offentlige møteplasser.

Kunstneriske bidrag

Helene Espedal-Selvåg vil skape to jaquard-vevde tepper med motiver av etterkommertrærne i Stavanger Botaniske Hage, i grønntoner, som skal kombineres med tepper av mortrærne fra Hiroshima. I tillegg produserer hun en animasjonsfilm som forteller Hibakujumoku-trærnes historie gjennom tegning og 3D-skanning.

Yumiko Ashley vil fotografere etterkommertrærne i Stavanger og trykke dem på store, transparente tekstiler som beveger seg i vinden. Disse skal henges mellom trærne i Hiroshima Botaniske Hage, og skape en opplevelse som forener trærnes fysiske tilstedeværelse med deres symbolske kraft.

John Derek Bishop vil komponere en 20-minutters lydinstallasjon som kombinerer feltopptak fra Hiroshima og Stavanger med trebaserte instrumenter og elektroniske elementer. Lyden vil forsterke opplevelsen av de visuelle verkene og gi en emosjonell dimensjon til utstillingen.