Den siste og tredje utstillingen i trilogien om Hibakujumoku finner sted i Hiroshima.
Utstillingen forteller historien om trærne som overlevde atombombingen av Hiroshima og Nagasaki gjennom fotografi, lyd, tekstiler og video.
Minnene og fortellingene som frøene, sendt ut fra Hiroshima til ulike deler av verden, har båret med seg, vender nå hjem. Hvordan har disse historiene endret og utviklet seg underveis? Hvordan kan vi knytte fortid og fremtid sammen?
Dette prosjektet utforsker kunstens potensial som en bro mellom historie og natur.
Utstillingen er det avsluttende kapittelet i en trilogi.
Det første kapittelet, Hibakujumoku – Messages from the Silent Witnesses, ble vist i juni 2024 i Botanisk hage i Stavanger, Norge. Det andre kapittelet, Hibakujumoku – Trærne blant oss, ble presentert i august i år ved Naturhistorisk museum og Botanisk hage i Oslo, Norge. Det tredje og siste kapittelet, Hibakujumoku – Homecoming, vises nå i Botanisk hage i Hiroshima.
Hibakujumoku er levende kulturarv, som fortsetter å vokse og være vitne til historien. I 2025, som markerer 80 år etter krigens slutt, håper vi at denne utstillingen gir en stille anledning til å reflektere over fremtiden sammen med disse motstandsdyktige trærne, i et sted som en gang var sentrum for ødeleggelse.
Prosjektet bygger videre på suksessen fra Stavanger-utstillingen «Hibakujumoku – Messages from the Silent Witnesses» (2024) , “Frø for fred” frøseremonien i Oslo i regi av Oslo Peace Days i forbindelse med Nobels fredspris utdeling til Nihon Hidankyo i 2024, samt den andre utstillingen av trilogien gjennomført i Naturhistorisk museum, Botanisk hage i Oslo “HIbakujumoku – trærne blant oss” (2025).
Helene Espedal-Selvåg
I dette prosjektet utforsker hun spesielt kontrasten mellom farge og svart-hvitt, samtidig som hun undersøker forholdet mellom to helt unike trær i Hiroshima og deres særegne etterkommere i Botanisk hage i hennes hjemby, Stavanger.
Yumiko Ashley
Fotografiene utforsker trærnes og naturens styrke, og viser hvordan Hibakujumoku fra Hiroshima og deres etterkommere i Norge symboliserer motstandskraft, tilpasningsevne og livskraft. De lette, gjennomsiktige tekstilene med bildene reflekterer trærnes stille utholdenhet, og endrer uttrykk i takt med landskap, årstider og naturens rytmer.
John Derek Bishop
Lydinstallasjonen kombinerer feltopptak fra trær og hverdagsliv i Hiroshima med toner fra trematerialbaserte instrumenter, som Leaf Audio Soundbox, håndtrommer og en bassgitar strenget med piccolo-strenger. Komposisjonen er inspirert av Hibakujumoku — trær som overlevde atombomben — og utforsker temaene håp, motstandskraft og fred.